Weigering redelijke aanpassingen veroordeeld in Charleroi

21 januari 2020
Actiedomein: Werk
Discriminatiegrond: Andere gronden

De stad Charleroi werd veroordeeld voor discriminatie omdat ze redelijke aanpassingen weigerde voor een leerkracht met multiple sclerose. Volgens de arbeidsrechtbank van Charleroi discrimineerde de stad vanwege handicap. Het weigeren van redelijke aanpassingen is op zich een discriminatie. Unia was procespartij.

Unia directeur Els Keytsman reageert tevreden: ‘Dit vonnis onderlijnt dat redelijke aanpassingen een verplichting zijn en geen gunst. Daarnaast vinden we het cruciaal dat een publieke werkgever het goede voorbeeld geeft.' Unia bemiddelde waardoor de man in kwestie in september terug aan de slag kan.

Voor de arbeidsrechter was er sprake van discriminatie omdat de stad niet kon aantonen dat de gevraagde aanpassingen onredelijk waren. Bovendien was het voor de rechter niet uitgesloten dat de leraarkracht opnieuw slachtoffer kon worden van deze discriminatie noch dat anderen in dezelfde situatie hetzelfde lot moesten ondergaan.

De stad Charleroi moet nu zes maanden brutoloon betalen aan de leerkracht met MS.

Vergelijkbare artikels