Screening 2008: personeelsadvertenties

Voor het tweede jaar op rij screende het Centrum personeelsadvertenties die gepubliceerd werden in diverse kranten en op verschillende websites. Voor 2008 waren dat langs Nederlandstalige kant Vacature, Jobat en de websites Monster, Stepstone en VDAB. Langs Franstalige kant screende het Centrum Références, Vlan en de websites van Stepstone, Monster en Forem.

Op een totaal van 2.798 personeelsadvertenties stelde het Centrum in 331 advertenties (i.e. 11%) een rechtstreekse of onrechtstreekse verwijzing naar leeftijd vast. Op jaarbasis geeft dit een totaal van maar liefst 8.606 personeelsadvertenties waarin naar leeftijd verwezen wordt. Vorig jaar leverde eenzelfde analyse een totaal van meer dan 7% op en een extrapolatie naar 6.000 personeelsadvertenties. “Het gebruik van een leeftijdscriterium blijkt dus nog steeds sterk aanwezig in recente personeelsadvertenties”, licht Jozef De Witte, directeur van het Centrum, toe. “Deze leeftijdsverwijzingen impliceren niet noodzakelijk een discriminatie, maar versterken het vermoeden dat de voorkeur van de werkgever uitgaat naar kandidaten uit een bepaalde leeftijdsgroep. Op basis van deze screening stelde het Centrum daarom enkele aanbevelingen op voor werkgevers, intermediairen en vakbonden.”