Correctionele rechtbank Eupen, 2 oktober 2023

Actiedomein: Media/internet
Discriminatiegrond: Racisme
Gerechtelijk arrondissement: Eupen

Een man die in Karlsruhe (Duitsland) woont, plaatst racistische commentaar op de Belgische website www.ostbelgiendirekt.be en wordt bij verstek veroordeeld voor het aanzetten tot haat en discriminatie.

Datum: 2 oktober 2023

Instantie: Correctionele rechtbank Eupen

Criterium: racisme

De feiten

Een man uit Karlsruhe (Duitsland) plaatste onder het pseudoniem ‘Filou’ volgende commentaar op www.ostbelgiendirekt.be: (vrije vertaling) “De meeste Oekraïners willen terug naar huis omdat er alleen maar ouderen, vrouwen en kinderen zijn voor de heropbouw. In tegenstelling tot de ‘bimbo’s’ uit Afrika die willen dat wij voor hen zorgen. Ook vindt men geen identiteitskaarten die aan de grens zouden verloren zijn gegaan.”

Uit het onderzoek bleek dat het IP-adres en e-mailadres konden worden toegewezen aan de verdachte. Uit het onderzoek bleek ook dat de verdachte vaak racistische meningen uitte.

Juridische kwalificatie

Het openbaar ministerie had de beklaagde vervolgd voor de volgende tenlastelegging:

• Aanzettingsmisdrijf (artikel 20, 3° en 4° Antiracismewet).

Beslissing

De correctionele rechtbank oordeelde dat de beklaagde had aangezet tot haat en discriminatie tegenover personen van Afrikaanse origine door hen ‘bimbo’s’ te noemen en hen ervan te beschuldigen dat ze probeerden te frauderen met sociale uitkeringen – dit in tegenstelling tot Oekraïense vluchtelingen.

De man werd bij verstek veroordeeld tot een gevangenisstraf van 3 maanden en een geldboete van 800 euro.

Unia was geen betrokken partij.