5 opvallende campagnes

Een sterke campagne raakt én informeert. Hieronder vind je vijf voorbeelden van opvallende campagnes die Unia in de voorbije 25 jaar lanceerde. Zin naar meer? Neem dan zeker een kijkje op onze campagnepagina’s.

1995

Europese jeugdcampagne tegen racisme

5 opvallende campagnes
5 opvallende campagnes

Kleurrijk, origineel en geëngageerd: dat waren de ontwerpen die leerlingen van het secundair onderwijs naar Unia stuurden voor de Europese Jeugdcampagne tegen racisme in 1995. De winnende ontwerpen zag je daarna voorbijrijden op kleurrijke bussen en trams.

Er was zelfs een tweede luik aan de campagne: jeugdhuizen stuurden affiches in, die daarna een ereplaats kregen op de aankondigingsborden in de treinstations.

2006

Hang de aap niet uit

5 opvallende campagnes

Expliciete oe-oe-kreten die voetbalmatchen verstoorden: in 2006 was er reden genoeg om een sensibiliseringscampagne te starten rond het racisme in de voetbalstadiums. Samen met de betrokken ministers en de Koninklijke Belgische Voetbalbond lanceerde het Centrum de campagne ‘Hang de aap niet uit’, met een sprekende campagnevideo.

2010

De trein met een handicap heeft een vertraging van 24 uur

5 opvallende campagnes

3 december 2010, Brussel Centraal. Reizigers werden aangesproken door acteurs van de Belgische Improvisatieliga, gekleed als treinbegeleiders. Die vroegen of zij hun treinticket 24 uur op voorhand gereserveerd hadden. Was dat niet het geval? Dan wezen ze hen erop dat ze de trein niet konden nemen. Ze voegden er nog aan toe: “Oh! Excuseer. Ik dacht dat u een handicap hebt. Alleen personen met een handicap moeten 24 uur op voorhand hun treinticket reserveren.”

De organisaties achter de actie? Unia en de Nationale Hoge Raad voor Personen met een Handicap. Zij stelden de gebrekkige toegankelijkheid van het openbaar vervoer aan de kaak.

2011

Meld het!

5 opvallende campagnes

‘Laat uw haar groeien, stomme pot’, ‘kruip terug in je kast, mietje!’, … De woorden die op de post-its geschreven stonden, deden tijdens de Pride 2011 de wenkbrauwen fronsen. Waarom Unia met deze discriminerende labels rondliep? Om mensen aan te moedigen discriminaties op basis van seksuele oriëntatie en homofoob geweld te melden en niet langer te banaliseren. De campagne had ook een campagnevideo en een informatieve website.

2016

Te jong? Te oud?

5 opvallende campagnes
5 opvallende campagnes

“Vijftigplussers zijn niet mee met de technologie en jongeren zijn te lui om te werken”. Unia pakte in 2016 uit met een postercampagne om vooroordelen rond leeftijd aan de kaak te stellen. Onze doelstelling? Leeftijdsdiscriminatie op de politieke agenda zetten. Eerder dat jaar won Unia ook een rechtszaak tegen Dovy Keukens, dat een 59-jarige sollicitant afwees omdat hij “het perfecte profiel” had, “met uitzondering van zijn leeftijd”.

Foto's door Streep n.v. en filwinn.