Nieuwste jaarverslag van Unia toont een toegenomen risico op kwetsbaarheid in de samenleving

31 mei 2023
Actiedomein: Alle domeinen
Discriminatiegrond: Alle gronden

In 2022 kreeg Unia 7.310 meldingen, die tot de opening van 1.887 dossiers leidden. Dat blijkt uit het jaarverslag van de onafhankelijke instelling, dat woensdag is gepubliceerd. Het maakt de balans op van discriminatie in België in het huidige onzekere klimaat.

Iedereen is kwetsbaar voor discriminatie

"Herhaalde crisissen verdiepen de ongelijkheden en creëren nieuwe kwetsbare groepen in onze samenleving", verklaart Els Keytsman, directeur van Unia. Van de ene op de andere dag kun je ziek worden en niet meer in dezelfde omstandigheden werken. Er kan oorlog uitbreken in je land en je komt zonder inkomen te zitten in een land dat niet je eigen land is. Je scheidt van je partner en kunt geen betaalbare woning meer vinden door de stijgende energiekosten. "Iedereen loopt risico op discriminatie en dat maakt Unia een onmisbare partner voor alle burgers.

"We vervolledigen onze individuele ondersteuning met een brede structurele component. Vorig jaar verzorgden we 1.735 uur opleiding en bereikten we 6.395 deelnemers op alle niveaus", legt Els Keytsman uit. Een kwart van die interventies vond plaats op lokaal niveau. Onze lokale ambassadeurs spelen zo een belangrijke rol bij het bevorderen van gelijkheid en het terugdringen van discriminatie.

Discriminatie in 4 thema’s

In ons jaarverslag 2022 blikken we terug op onze acties voor meer gelijkheid en inclusie. We ontwikkelden 4 thematische katernen met conclusies en analyses die iedereen die discriminatie bestrijdt, kan helpen bij hun werk:

Unia organiseert een netwerkconferentie met workshops over deze thema’s op vrijdag 13 oktober 2023. Ontdek meer over de netwerkconferentie