Discriminatie moslims in Europa blijft groeiend probleem

21 september 2017
Actiedomein: Alle domeinen
Discriminatiegrond: RacismeGeloof of levensbeschouwing

Nog steeds krijgen veel moslims in Europa te maken met discriminatie, fysiek geweld en pesterijen. Dit terwijl de meesten onder hen zich sterk verbonden voelen met het land waarin ze wonen. Dat stelt het FRA in een nieuw rapport. Het FRA is het Europees Agentschap voor Fundamentele Rechten. Het rapport is onder meer gebaseerd op antwoorden van 25.000 inwoners uit Europa met een migratieachtergrond.

49 procent van de ondervraagde moslims in België weten waar ze terecht kunnen met hun klachten over discriminatie. Daarmee staat ons land op de vierde plaats in de lijst van onderzochte Europese landen. Alleen in Denemarken, het Verenigd Koninkrijk en Cyprus weten meer moslims welke instantie hen helpt.

‘We zijn tevreden dat steeds meer mensen de weg vinden naar Unia. Dat bewijst dat we nodig zijn. Toch moeten we elke dag werken we aan een nog betere bekendheid. Te veel slachtoffers melden discriminatie niet omdat ze Unia niet kennen,’ zegt Els Keytsman, directeur van Unia.

Discriminatie

Volgens het FRA geeft in Europa bijna één op drie moslims aan discriminatie te ervaren als ze zoeken naar een job. Dit zorgt ervoor dat hun kansen om echt deel uit te maken van de samenleving gehypothekeerd worden. Daarnaast zegt maar liefst één op vier moslims mikpunt te zijn geweest van meerdere pesterijen.

Lees het hele rapport hier

Vergelijkbare artikels

21 maart 2021

Racisme aanpakken: niet eenvoudig, wel noodzakelijk en mogelijk!

Racisme in de samenleving aanpakken, het is geen simpele opgave. Het aantal meldingen in verband met zogenaamde raciale kenmerken klom vorig jaar met 49,5% naar 3.684. In dat cijfer zitten ook feiten waarover meerdere meldingen werden gedaan, zoals tweets van politici. Unia heeft zo vorig jaar 2.081 feiten op basis van zogenaamde raciale kenmerken geregistreerd. Dat is een stijging met 1,2% tegenover 2019.