Dries Van Langenhove formeel in verdenking gesteld

19 juni 2019
Actiedomein: Media/internet
Discriminatiegrond: Racisme

Unia is tevreden dat het onderzoek rond Van Langenhove in een volgende fase zit. Het mensenrechteninstituut zal het dossier nu inkijken. De raad van bestuur van Unia gaf vorig jaar al groen licht voor een burgerlijke partijstelling.

De afgelopen jaren kregen we geregeld meldingen binnen over Schild&Vrienden. Daarmee legden we een dossier aan. Zo kregen we een gedegen blik op de beweging. ‘Daarnaast kwamen door de Pano-reportage berichten aan het licht met alle kenmerken van hatespeech die aanzet tot haat, discriminatie en geweld. De vrijheid van meningsuiting is groot in België. Maar doordachte racistische uitlatingen die aanzetten tot haat, discriminatie en geweld vallen buiten die grenzen,’ klinkt het.

Volgens Unia zijn de uitlatingen van Van Langenhove niet bedoeld om een maatschappelijk debat te houden, maar louter om bepaalde groepen als minderwaardig weg te zetten en zo van hen het doelwit te maken van haat of geweld. Dat kunnen we als maatschappij niet aanvaarden. Unia herinnert eraan dat het dossier tegen Van Langenhove loopt van voor de verkiezingen van 26 mei en van voor hij zich kandidaat stelde op de lijst van Vlaams Belang.

Vergelijkbare artikels

16 september 2022

Bevestiging in hoger beroep voor eerste Belgische veroordeling van online haatzaaiende memes

Het hof van beroep van Antwerpen bevestigt de veroordeling van een vrouw die racistische en antisemitische video's en memes op sociale media plaatste. De vrouw werd veroordeeld tot een gevangenisstraf van zes maanden met uitstel voor een periode van drie jaar en een geldboete van 320 euro, en een begeleid bezoek een de Kazerne Dossin. Het was de eerste keer in België dat haatzaaiende memes veroordeeld werden. Deze beslissing is dan ook een belangrijk juridisch precedent in de strijd tegen online haatspraak.