22 juni 2022
Actiedomein: Alle domeinen
Discriminatiegrond: Alle gronden

Ontdek hun volledige getuigenissen in ons jaarverslag 2021.

Is een andere wereld mogelijk?

Is een andere wereld mogelijk? Volgens deze mensen alvast wel!

Als jongeren zich engageren voor anderen, zeker wel!

5 Humane Wetenschappen GO! Geel

Waarom vonden we het belangrijk om aan de wedstrijd deel te nemen? We hebben geen seconde getwijfeld! Het is ronduit belachelijk dat er nog moeilijk gedaan wordt over geaardheid of over jongens en meisjes die holebi zijn. Waarom is er een kast? We willen dat iedereen vanzelf in de samenleving past!

Is een andere wereld mogelijk? Volgens deze mensen alvast wel!

Zeker dankzij mensen die zich dagelijks inzetten voor een betere wereld!

Bart, onthaalmedewerker bij Unia sinds 26 jaar

Ik doe mijn werk graag. Ik vind het tof om een job te hebben waar ik veel met mensen in contact kom. En vooral: ik kan mij volledig vinden in hetgeen Unia doet en waarvoor Unia staat. Ook al is mijn inbreng als onthaalbediende bescheiden, als je deel mag uitmaken van een organisatie die discriminatie bestrijdt, mensenrechten beschermt en gelijkheid bevordert, dan komt de motivatie vanzelf

Is een andere wereld mogelijk? Volgens deze mensen alvast wel!

Zeker wel, aangezien Unia werkgevers opleidt voor meer diversiteit op het werk!

Floriane De Graeve, diversiteits- en HR-projectmanager bij Gemeente Schaarbeek.

We willen dat iedereen die betrokken is bij het aanwervingsproces kennis heeft van de antidiscriminatiewetgeving en zich bewust is van de eigen stereotypen. Zo kan het aanwervingsproces zo objectief mogelijk verlopen.

Is een andere wereld mogelijk? Volgens deze mensen alvast wel!

Zeker als we verder strijden tegen discriminatie voor een meer inclusieve samenleving!

Rachida wou liefst anoniem getuigen.

Voortaan aarzel ik niet meer. Als ik zie dat ik gediscrimineerd word, maak ik een melding. Je mag niet zomaar over je heen laten lopen.

Is een andere wereld mogelijk? Volgens deze mensen alvast wel!

Zeker, dankzij mensen die dagelijks anderen helpen die dat nodig hebben.

Chantal Dehon, directeur bij vzw Résidence Bois du Manil (Waver).

De bewoner moet terug als eerste actor gesteld worden in alles wat er met en voor hem ondernomen wordt. Maar vaak dringen we nog onvoldoende binnen in de huid van degenen die we dagelijks begeleiden: we denken voor hen de kennis in pacht te hebben. Aan de cultuur van betrokkenheid kan nog gewerkt worden in de opleidingen en op vlak van bewustwording.

Is een andere wereld mogelijk? Volgens deze mensen alvast wel!

Jawel, want de politie en Unia zetten zich in om slachtoffers te begeleiden.

Alain De Backer en Kim De Pauw van Politie Gent

Wie aangifte doet van een haatmisdrijf komt terecht bij mensen die zich voor die taak expliciet geëngageerd hebben en die ervoor opgeleid zijn. We krijgen de ruimte om voor hen tijd te maken en te luisteren naar hun verhaal.

De mensen van Unia staan ook altijd klaar om ondersteuning te bieden wanneer we met specifieke vragen zitten. Daarbij houden we natuurlijk rekening met het beroepsgeheim. We vertellen de slachtoffers ook over de ondersteuning die Unia kan bieden.

Vergelijkbare artikels

23 juni 2022

Unia behandelde recordaantal discriminatiedossiers in 2021

De kaap van 10.000 meldingen werd in 2021 bereikt. Unia opende hierover 2.379 individuele dossiers over situaties van discriminatie, haatspraak of haatmisdrijven. "Achter deze dossiers gaan vooral 2.379 mensen schuil die zich gediscrimineerd hebben gevoeld en voor wie Unia de handen uit de mouwen steekt om oplossingen te vinden", zegt directeur Els Keytsman bij de publicatie van het jaarverslag 2021 van de mensenrechteninstelling.