Unia tevreden dat het vandalisme in Joodse wijk werd veroordeeld

25 juni 2018
Actiedomein: Samenleving
Discriminatiegrond: Geloof of levensbeschouwing

Unia is tevreden dat de man die de Joodse wijk teisterde, veroordeeld werd door de Antwerpse strafrechter. Voor Unia was het duidelijk dat er sprake was van een haatmotief. Daarom was de organisatie burgerlijke partij. Unia laat weten geregeld dossiers te moeten onderzoeken over antisemitisme of negationisme.

‘Voor ons was er duidelijk haat in het spel. De man had het specifiek gemunt op joden en hun geloof. Door zijn vernielingstochten maakte hij zich schuldig aan belaging tegenover de joodse gemeenschap. Daarnaast was zijn vandalisme voor ons ook een overduidelijk bewijs van aanzetten tot haat of geweld tegenover diezelfde joodse gemeenschap. Die redenering volgde de rechter,’ vertelt Unia-directeur Els Keytsman.

56 gemelde feiten

Er zijn in 2017 nog antisemitische en negationistische incidenten gemeld bij Unia. ‘In totaal telden we 56 feiten. Dat zijn vooral scheldpartijen en bedreigingen. Vier keer moesten we aan de slag met mensen die het mikpunt werden van geweld omdat ze joods waren,’ zegt Keytsman. ‘Unia is bovendien burgerlijk partij in een zaak die dit jaar van start gaat: de dodelijke aanslag op het Joods museum op 24 mei 2014.'

De man krijgt nu achttien maanden cel, waarvan tien maanden effectief, en een boete van 1.600 euro met uitstel. ‘Melden van haatreacties heeft zin. Dat illustreert deze uitspraak ook.’