Zes maanden cel voor racistische Facebook-commentaren op overlijden in Istanboel

16 oktober 2018
Actiedomein: Media/internet
Discriminatiegrond: Racisme

Dagelijks op straat racistische haatpraat uitslaan of systematisch racistische haatboodschappen sturen via sociale media, is even strafbaar. Dat oordeelde de Gentse correctionele rechtbank vandaag in de zaak tegen een man die racistische reacties postte na het overlijden van een jonge man met Turkse roots in Istanboel. De veroordeelde krijgt van de Gentse correctionele rechtbank een gevangenisstraf en een boete. Unia was burgerlijke partij.

'Dit vonnis is nodig. Wat er gebeurt op sociale media, nemen mensen ook mee in het echte leven. Daarom moeten we online haat een halt toeroepen. Veel surfers denken dat ze zich ongeveer alles kunnen permitteren. Dat is dus niet het geval. Aanzetten tot haat, geweld of discriminatie is op straat verboden en kan ook niet op het internet,’ onderstreept Els Keytsman, Unia-directeur.

Racistische commentaar

In deze zaak ging de bal aan het rollen na racistische commentaar op de dood van een Belg in Istanboel. ‘Het werd duidelijk dat de veroordeelde zeer vaak haat zaait en ook niet inziet wat daar mis mee is. Hierbij viseerde hij vooral mensen met een migratieachtergrond.’

Lopend vuurtje

Unia signaleert al een paar jaar dat de haat via sociale media zich als een lopende vuurtje verspreidt. ‘Facebook is meer dan louter een platform. Meer dan 5 miljoen Belgen checken dagelijks hun Facebook. Het is vaak  hun venster op de wereld. Haat bewust verspreiden online, kan dus een enorme impact hebben in echte leven,’ waarschuwt Keytsman.

De strafrechter uit Gent heeft de dader veroordeeld tot zes maanden effectieve gevangenisstraf en een boete van € 4.000.

Vergelijkbare artikels

27 januari 2018

Antisemitisme blijft pijnlijk aanwezig, vooral op het internet

Vandaag is het 73 jaar geleden dat de overlevenden van het concentratiekamp Auschwitz bevrijd werden. Helaas is antisemitisme nog lang niet verdwenen. In 2016 ontvingen we bij Unia maar liefst 109 meldingen van antisemitische feiten – meer dan dubbel zoveel dan in 2015. Het focuspunt verschoof wel: er is vandaag minder verbale agressie, maar het aantal antisemitische uitlatingen op het internet gaat in stijgende lijn.