Correctionele rechtbank Oudenaarde, 20 oktober 2017

Actiedomein: Media/internet
Discriminatiegrond: Andere gronden
Gerechtelijk arrondissement: Oost-Vlaanderen

Een man geeft in zijn privé woning een interview aan een journalist. Tijdens dat interview zou hij verklaard hebben dat de N-VA van vandaag de rechtstreekse erfgenamen zijn van de collaborateurs van vroeger. Dat blijkt uit het uiteindelijk gepubliceerd artikel. Hij wordt beschuldigd van discriminatie en laster en eerroof.

Datum: 20 oktober 2017

Instantie: Correctionele rechtbank Oudenaarde

Criterium: politieke overtuiging

Beslissing:

De rechtbank spreekt de man vrij. De rechtbank meent dat er niet voldaan is aan de openbaarheidsvereiste. De man deed zijn uitlatingen namelijk in een privéwoning, in aanwezigheid van zijn eigen raadsman en één journalist. Ook van laster, in zoverre het gaat om mondelinge uitlatingen, kan geen sprake zijn: de beledigde was niet aanwezig toen de uitlatingen werden gedaan. Tot slot kan er ook geen sprake zijn van een schriftelijke verspreiding van een lasterlijke aantijging, aangezien de man dan minstens één geschrift zelf verspreid zou moeten hebben, wat evenmin het geval is.

Unia was geen betrokken partij.

Afgekort: Corr.rb. Oudenaarde, 20-10-2017