Aanslag Joods Museum - Dit was jodenhaat en dat zegt nu ook de jury

8 maart 2019
Actiedomein: Samenleving
Discriminatiegrond: Racisme

'De terroristen kozen niet toevallig het museum als doelwit. Dit was jodenhaat en dat zegt nu ook de jury,’ zo reageert Unia op de veroordeling van Medhi Nemmouche door het Brussels assisenhof. Hij werd schuldig bevonden aan de aanslag op het Joods Museum. Volgens de jury was Nacer Bendrer mededader omdat hij de wapens leverde.

Buiten de verdediging van Nemmouche gerekend, onderlijnt Unia het goede verloop van het proces en de louterend impact ervan op de samenleving. ‘Wanneer terroristen zich richten op joden of symbolische plaatsen van het jodendom is dit een directe aanval op onze hele samenleving en is het vaak een voorbode voor nieuwe aanslagen. We denken dan ook aan de aanslag van Mohammed Merah op een joodse school in Toulouse in 2012,’ zegt directeur Els Keytsman.

Het arrest stelt dat Medhi Nemmouche en Nacer Bendrer 'vastbesloten waren om de Belgische bevolking in het algemeen en de Joodse gemeenschap in het bijzonder te schaden en ernstige schade toe te brengen aan de Belgische staa'".

Door burgerlijke partij te zijn naast de slachtoffers wilden we ervoor zorgen dat de samenzweringstheorieën het verwerpelijk motief antisemitisme niet overschaduwden.

Vergelijkbare artikels

1 maart 2019

Meer mensen melden jodenhaat bij Unia

Voor de vierde keer in tien jaar tijd onderzoekt Unia meer dan 100 gevallen van antisemitisme. Het aantal geregistreerde antisemitische incidenten is vorig jaar bijna verdubbeld: van 56 anti-Joodse incidenten in 2017 naar 101 in 2018. Dat maakt Unia bekend vandaag. ‘Deze cijfers passen in de licht stijgende trend sinds 2008. In maart komt de waakzaamheidscel antisemitisme terug samen voor de eerste keer in vijf jaar. En dat is geen moment te vroeg,’ zegt Els Keytsman van Unia.