Meer mensen melden jodenhaat bij Unia

1 maart 2019
Actiedomein: Samenleving
Discriminatiegrond: Racisme

Voor de vierde keer in tien jaar tijd onderzoekt Unia meer dan 100 gevallen van antisemitisme. Het aantal geregistreerde antisemitische incidenten is vorig jaar bijna verdubbeld: van 56 anti-Joodse incidenten in 2017 naar 101 in 2018. Dat maakt Unia bekend vandaag. ‘Deze cijfers passen in de licht stijgende trend sinds 2008. In maart komt de waakzaamheidscel antisemitisme terug samen voor de eerste keer in vijf jaar. En dat is geen moment te vroeg,’ zegt Els Keytsman van Unia.

Vooral op de plekken waar veel joden wonen of samenkomen, zijn er confrontaties. Daar werden bijvoorbeeld hakenkruisen op garagepoorten gespoten of ruiten ingegooid. Er waren vorig jaar zes incidenten met vandalisme, tegenover één in 2017. Daarnaast kregen mensen die als jood herkenbaar zijn, te maken met scheldpartijen of dreigingen. Unia opende 15 dossiers over verbaal geweld of dreigingen. In 2017 waren dat er elf.

Het internet-antisemitisme steekt ook meer de kop op, merkt Unia. Het aantal dossiers over online jodenhaat is verviervoudigd op een jaar tijd. ‘Het gaat dan over posts over joden die een complot smeden om de wereld over te nemen of Hitler die zijn werk niet afmaakte. Als je sommige van die dingen zo open en bloot leest, vraagt een mens zich af wat er dan achter de schermen broeit,’ klinkt het bezorgd.

Wanneer naar de rechter?

In 2018 nam Unia zes keer juridische stappen tegen anti-joodse incidenten. ‘Dat gaat over zaken waarvan we vinden dat onderhandelen geen optie is. Als daders keer op keer anderen aansporen om joden te haten of bewust de deur openzetten om de Holocaust goed te keuren of te minimaliseren, trekken we naar de rechter.’

Trend vanaf 2008

Sinds 2008 ziet Unia een lichte stijging in het aantal dossiers over antisemitisme. Volgens Unia hangt de toename samen met het feit dat we evolueren naar een confrontatie-samenleving en het feit dat steeds meer mensen de weg kennen naar Unia. ‘Haat tegenover de ander ligt tegenwoordig openlijk op het internet of op straat. Daar zijn joden het doelwit van, en ook anderen die samen een superdiverse samenleving vormen. Daarnaast zien we dat Unia een begrip wordt in de strijd voor mensenrechten.’

Waakzaamheidscel antisemitisme

De overheid heeft een belangrijke rol in het tegengaan van racisme en discriminatie. ‘Sinds het aantreden van de regering Michel 1 vragen we om de waakzaamheidscel antisemitisme nieuw leven in te blazen. Unia omarmt dus het initiatief van minister Kris Peeters en Koen Geens om na jaren het overleg te hervatten. Vanaf midden maart nemen ze de leiding over een cel die antisemitisme in België in de gaten zal houden. Unia schuift mee rond de tafel. Daar bundelen we onze expertise met onder meer die van justitie en de politie en werken we samen met andere instituten en joodse organisaties.’ Ook het unaniem goedkeuren van de resolutie ter bestrijding van antisemitisme door de senaat, is volgens Unia een sterk en noodzakelijk signaal.