Religieuze diversiteit in de goederen- en dienstensector

Een fitnessclub, bowlingzaak of manege vraagt klanten om veiligheidsredenen hun hoofddoek af te doen; een publiek zwembad laat zwemmers in lichaamsbedekkende zwemkledij niet toe; een huiseigenaar die telefonisch een afspraak toestond, weigert de kandidaat voor een woning omdat ze een hoofddoek draagt, …

Het zijn maar enkele voorbeelden van vragen die Unia krijgt rond het dragen van religieuze symbolen in de goederen- en dienstensector. Vaak staat er in een intern reglement een verbod op het dragen van hoofddeksels of religieuze tekens, en vragen klanten zich af of dit verbod gerechtvaardigd is.

Wat mag en wat mag niet?

Mag een zaak klanten weigeren die hoofddeksels of religieuze tekens dragen? Nee, tenzij het verbod objectief en redelijk gerechtvaardigd is.

Wat zeggen de rechtbanken?

In België deden rechters de voorbije jaren verschillende uitspraken over hoofddoekverboden in de goederen- en dienstensector

Wat zegt Unia over lichaamsbedekkende zwemkleding?

Mag een publiek zwembad zwemmers weigeren die lichaamsbedekkende zwemkleding dragen? Ontdek ons advies en recente rechtspraak.

Lees meer over het dragen van religieuze symbolen:

Volg ons op onze sociale media