Wat gebeurt er met je melding?
Ontdek de belangrijkste stappen bij de behandeling van een melding bij Unia.

Heb je discriminatie gemeld bij Unia?
- Als je aangaf dat je geen antwoord wenst, wordt je melding geregistreerd en geanalyseerd.
- Gaf je aan dat je een antwoord wil krijgen? En beantwoordt je melding aan de ontvankelijkheidscriteria?
1. Unia analyseert eerst en vooral of we bevoegd zijn om je melding te behandelen
- Is Unia niet bevoegd? Dan verwijzen we je indien mogelijk door naar een andere gespecialiseerde organisatie.
- Is Unia wel bevoegd? Dan starten we een analyse van je situatie.
2. We bepalen vervolgens welke opvolging je melding nodig heeft
- We kunnen je informeren over je rechten, je informatie geven op maat van je situatie en het wettelijk kader, of je doorverwijzen naar een organisatie die je nog beter kan helpen. In dat geval doen we geen verdere follow-up.
- We kunnen je dossier actief opvolgen, door bijvoorbeeld de betrokken personen te contacteren om tot een onderhandelde oplossing te komen. In sommige gevallen kunnen we naar de rechtbank stappen (altijd met jouw toestemming).
- In sommige gevallen wordt je melding niet actief opgevolgd, maar je wordt daarover altijd geïnformeerd.
In elk geval: als je hebt aangevinkt dat je een antwoord van Unia verwacht, word je op de hoogte gehouden van de opvolging die je melding zal krijgen.