Investeer elke extra euro in inclusie
Inclusief, kwaliteitsvol onderwijs in de buurt is een recht voor elk kind, zegt Unia.
Unia is bezorgd dat vandaag wordt gepleit om het doel van inclusief onderwijs systeem te verlaten en het huidige M-decreet uit te hollen. Dat decreet was slechts een eerste stap naar inclusief onderwijs.
“Stellen dat ‘het M decreet op de schop moet’, betekent zoveel als het kind met het badwater weggooien”, stelt Unia-directeur Els Keytsman. “Kiezen voor meer segregatie is stappen terugzetten en druist in tegen het VN-verdrag voor personen met een handicap dat België bijna 10 jaar geleden heeft geratificeerd”, luidt het.
Nood aan meer steun en middelen voor leerkrachten
Unia weet uit dagelijkse contacten met kinderen met een handicap en hun ouders dat er te weinig duidelijkheid bestaat: zijn ze nu welkom in de school van hun keuze of niet? En dat scholen en leerkrachten het verdienen om beter geïnformeerd te worden over hoe het wel kan en hoe ze praktisch ondersteund kunnen worden.
“Vandaag voelen leerkrachten zich te weinig gewapend om met de diversiteit in de klas om te gaan. De oplossing is géén gesegregeerd onderwijssysteem, maar wel voldoende middelen en steun voor leerkrachten om alle leerlingen bij te staan in een inclusieve schoolomgeving en om uiteindelijk te komen tot een inclusieve samenleving”, concludeert Els Keytsman. “Elke extra euro moet gericht zijn op inclusie, niet op segregatie.”
Bovendien kost het handenvol geld om twee parallelle onderwijssystemen in leven houden. Daarom pleit Unia ervoor dat de expertise en de ervaring van het buitengewoon en het gewoon onderwijs elkaar versterken. Daar profiteren uiteindelijk alle leerlingen en leerkrachten van.
Uiteraard is dit een werk van lange adem en net daarom is een langetermijnvisie en bijhorend stappenplan nodig. Zonder die sterke visie en een ambitieus stappenplan dreigt inclusie een utopie te blijven.
Terwijl inclusief, kwaliteitsvol onderwijs in de buurt een recht is voor élk kind.
Wat doet Unia?
Unia heeft als onafhankelijk orgaan de opdracht om de omzetting van het VN-verdrag nauwgezet op te volgen. We beschermen, monitoren en promoten de omzetting van het VN-verdrag in ons land.
Scholen en scholengroepen kunnen bij Unia terecht voor een methode om inclusie te realiseren. Ouders en kinderen kunnen bij Unia terecht voor een praktische brochure om dankzij redelijke aanpassingen de beste kansen te geven aan kinderen met een handicap om zich te ontwikkelen. We staan kinderen en hun ouders ook bij wanneer ze hun recht op redelijke aanpassingen zien ontzegd.
Meer over inclusief onderwijs?
- Lees onze brochure over redelijke aanpassingen in het onderwijs.
- Ontdek onze aanbevelingen over inclusief onderwijs in de Diversiteitsbarometer Onderwijs.
- Zo kan het ook: lees hoe we een oplossing binnen het gewoon onderwijs vonden voor een leerling met zware dyslexie, een leerling met autisme of een leerling met dyslexie en dysorthografie.
Vergelijkbare artikels
Onderwijs: België opnieuw veroordeeld wegens gebrek aan inclusie van kinderen met een verstandelijke beperking
Het Europees Comité voor sociale rechten heeft een beslissing genomen over het recht op inclusief onderwijs voor kinderen met een verstandelijke beperking, met name in het onderwijs van de Fédération Wallonie-Bruxelles (Franse Gemeenschap): België wordt opnieuw veroordeeld. Drie jaar geleden werd ons land al veroordeeld op dit punt. Destijds ging het over het onderwijs in de Vlaamse Gemeenschap.
Trainingsmateriaal inclusief onderwijs IE+
Unia werkte voor een Europees project IE+ trainingsdagen en -materiaal over inclusief onderwijs uit. We werkten hiervoor samen met verschillende onderwijspartners. Op deze pagina kan je het trainingsmateriaal met video's en infofiches bekijken.
Afstandsonderwijs: Unia vraagt extra aandacht voor kwetsbare groepen
Niet alle leerlingen en studenten zijn gelijk als het gaat om de recente beslissingen over afstandsonderwijs in het middelbaar en hoger onderwijs. Om te voorkomen dat zij in de komende weken/maanden afhaken of hun studie opgeven, moet er rekening worden gehouden met de moeilijke situatie van leerlingen en studenten uit kwetsbare groepen. Unia roept de betrokken onderwijsinstellingen dan ook op om bij de praktische organisatie van cursussen en bij hun evaluatiemethoden rekening te houden met álle leerlingen en studenten.
Eerlijke klassenraden essentieel om moeilijk schooljaar af te sluiten
Klassenraden moeten extra aandacht besteden aan de verschillende sociale realiteiten van leerlingen tijdens deze coronaperiode. Dat vragen Unia en het Steunpunt tot bestrijding van armoede. Door helder te communiceren en leerlingen en ouders bij de klassenraden te betrekken, krijgen de beslissingen van de klassenraden een breder draagvlak.