Zoek Artikel

583 Artikels gevonden
24 november 2020

Geweld gebruiken is uit den boze bij conflicten tussen gemeenschappen

De correctionele rechtbank van Gent sprak zich uit op 16 november 2020 in de rechtszaak rond de vereniging Fedactio. Enkele beklaagden van Turkse afkomst stonden terecht voor het posten van berichten op de sociale media waarin werd opgeroepen tot haat en geweld, het aanbrengen van graffiti en het beschadigen van een gebouw van de vzw Fedactio, een koepel van verenigingen van de Gülen-beweging in België. Dat gebeurde nadat de Turkse president Erdogan en zijn aanhangers, na een mislukte poging tot staatsgreep in 2016, hadden opgeroepen om volgelingen van de Gülen-beweging te vervolgen en aan te pakken. Die oproep vond helaas ook gehoor in België.

20 november 2020

Ingrepen nodig om leefomstandigheden Roma en woonwagenbewoners te verbeteren

Het Bureau voor de Grondrechten van de Europese Unie (FRA) stelt vandaag de bevindingen voor van een onderzoek naar de situatie van Roma en woonwagenbewoners. Het onderzoek van het FRA toont aan dat de leefomstandigheden van Roma en woonwagenbewoners in België moeilijk blijven. “Maar er zijn zeker ingrepen en maatregelen denkbaar om hun omstandigheden te verbeteren”, zegt Els Keytsman, directeur van Unia.

16 november 2020

Rechter bevestigt cumul van schadevergoedingen bij meervoudige discriminatie

De Antwerpse arbeidsrechtbank heeft op 29 september 2020 een (tussen)vonnis geveld in een zaak van meervoudige discriminatie. Het ging om een dove vrouw die het slachtoffer werd van discriminatie op de arbeidsmarkt. De rechter constateerde drie discriminaties en bevestigde dat indien meerdere discriminaties worden vastgesteld, de schadevergoedingen gecumuleerd moeten worden. Het resultaat in dit dossier werd behaald met de collega’s van het Instituut voor gelijkheid van vrouwen en mannen (IGVM).

12 november 2020

Unia neemt het op voor samen-leven, ook in tijden van coronacrisis

De coronacrisis die ons land teistert, heeft het onderlinge wantrouwen bij de burgers aangewakkerd. “Wij constateren dat er een sterke neiging is om schuldigen of zondebokken aan te wijzen”, zegt Els Keytsman, directeur van Unia. “Een trend waar we tegen moeten ingaan. Niemand wordt daar beter van. We kunnen veel beter de talloze vormen van solidariteit ondersteunen die door de pandemie zijn ontstaan. De coronacrisis is zeker nog niet voorbij. We moeten leren leven met dit virus zonder de verbondenheid in onze samenleving kapot te maken.”

29 oktober 2020

Afstandsonderwijs: Unia vraagt extra aandacht voor kwetsbare groepen

Niet alle leerlingen en studenten zijn gelijk als het gaat om de recente beslissingen over afstandsonderwijs in het middelbaar en hoger onderwijs. Om te voorkomen dat zij in de komende weken/maanden afhaken of hun studie opgeven, moet er rekening worden gehouden met de moeilijke situatie van leerlingen en studenten uit kwetsbare groepen. Unia roept de betrokken onderwijsinstellingen dan ook op om bij de praktische organisatie van cursussen en bij hun evaluatiemethoden rekening te houden met álle leerlingen en studenten.

Wil je de activiteiten van Unia volgen? Dat kan op verschillende manieren: