Zoek Aanbeveling
Aanbeveling: inclusie van dove leerlingen in het onderwijs
Vandaag kunnen dove leerlingen naar school gaan in het gewone onderwijs met een tolk of in het buitengewoon onderwijs. De lessen volgen via een tolk is een redelijke aanpassing, maar het is geen inclusie. Unia pleit ervoor om vandaag te beginnen met de volwaardige inclusie van dove personen in het gewone onderwijs.
Dragen van religieuze symbolen en huishoudelijk reglement: hoger onderwijs en volwassenenonderwijs in de Franse Gemeenschap
Heel wat hogescholen en instellingen voor volwassenenonderwijs van alle netten (officieel onderwijs, officieel gesubsidieerd onderwijs, vrij onderwijs en katholiek onderwijs) verbieden in hun huishoudelijk reglement het dragen van religieuze symbolen.
Aanbevelingen Unia over inclusief onderwijs
Onze aanbevelingen in deze analyse zijn bedoeld om de uitvoering van de anti-discriminatiewetgeving en de rechten van personen met een handicap te bevorderen. We hielden rekening met de slotbeschouwingen van het VN-comité voor de rechten van personen met een handicap uit 2014 en we anticiperen op het feit dat er in 2019 van de overheid een tweede rapport wordt verwacht.
Advies bij het ontwerp van Vlaams Horizontaal Gelijkekansenbeleidsplan
Op 16 december 2015 werd aan het Centrum gevraagd om advies uit te brengen bij het ontwerp van het Horizontaal Gelijkekansenbeleidsplan (GKBP) en de bijbehorende actiefiches. Daarbij werd gevraagd om na te gaan of de voorgestelde acties ‘op een voldoende en adequate wijze de vastgelegde doelstellingen implementeren’.
Gewestelijke, gemeenschaps- en federale regering (2014): kennismaking met de nieuwe ministers (Vlaamse regering, minister Crevits)
Overhandigd aan minister Hilde Crevits, viceminister-president van de Vlaamse Regering, Vlaams minister van Onderwijs.
De collectieve klacht van MDAC tegen België bij het ECSR: opmerkingen van het Centrum
Als 'amicus curiae' heeft het Centrum zijn opmerkingen verzameld en overgemaakt ingevolge art. 32A §1 van het intern reglement van het ECSR. De opmerkingen gaan vooral over het gewoon basis- en secundair onderwijs in Vlaanderen voor kinderen met een handicap. Met zijn tussenkomst wil het Centrum een belangeloze en onafhankelijke visie geven en zo het Comité helpen bij de uitvoering van zijn taak.
Onderwijs: schoolgebouwen toegankelijk maken
Volgens het Centrum moet deze kans worden aangegrepen om in de PPS projecten op te nemen om scholen toegankelijk te maken voor leerlingen met een handicap zodat ook zij het gewone onderwijs kunnen volgen.