Rechter noemt gevolgen kanker voor eerste keer handicap

12 maart 2018
Actiedomein: Werk
Discriminatiegrond: HandicapAndere gronden

Een werkgever had voor aanpassingen moeten zorgen, zodat een vrouw die door kanker lang niet kon gaan werken toch haar job kon blijven doen. Dat zegt het arbeidshof van Brussel. Het is de eerste keer dat een rechter de blijvende gevolgen van kanker ziet als een handicap. De rechter veroordeelde de werkgever tot het betalen van een schadevergoeding van 12.500 euro aan de werkneemster wegens discriminatie. Unia was vrijwillig tussenkomende partij.

Rechter noemt gevolgen kanker voor eerste keer handicap

Omdat er hier sprake is van een handicap mag de werkgever de vraag om aanpassingen aan de werkomstandigheden en werkvoorwaarden niet zomaar weigeren. Dat staat in de antidiscriminatiewetgeving. ‘Het gaat dan om redelijke aanpassingen, hulpmiddelen om hindernissen weg te nemen. Zo vroeg de vrouw in kwestie, die verkoopster was, om progressief terug te beginnen werken. De werkgever weigerde dat. Kort daarna werd ze ontslagen,’ vertelt Els Keytsman, Unia-directeur.

Op basis van deze rechtspraak kunnen andere werknemers die herstellen van kanker aangepaste werkomstandigheden vragen aan hun baas. ‘Als die dat weigert, is naar de rechtbank gaan een optie, maar bij Unia kiezen we er voor om eerst de twee partijen rond de tafel te brengen’, klinkt het.

Draad terug oppikken?

‘Iedereen kent wel iemand met kanker. Aan de kant geschoven worden door een ziekte is een zware dobber. Dan een tweede keer aan de zijlijn worden gezet door je baas, is een drama. Dit is geen alleenstaand geval. Langdurig zieke werknemers willen vaak de draad terug oppikken, maar stoten wel vaker op onbegrip van de werkgever. Unia heeft hier geen eigen cijfers  over, maar een recente Nederlandse studie toont aan dat 57 procent voor de voormalige kankerpatiënten moeizame reacties ervaren van hun baas’, weet Keytsman.

Veel re-integratie trajecten hebben bij voorbaat al geen kans van slagen omdat minder dan de helft van de werkgevers de procedure en de verplichtingen niet kennen. Dat constateerde Mensura. ‘Unia merkt  dan weer dat werkgevers niet altijd weten wat redelijke aanpassingen zijn. We juichen dan ook toe dat er heel wat studiedagen over het thema georganiseerd worden. Ook onze online vormingen voor HR-mensen zijn een succes’, aldus Keytsman.

Impact op mensen

Unia onderstreept dat, als je mensen buitensluit, ze zich ook niet betrokken voelen bij de samenleving. ‘Voor zowel werknemers als werkgevers is het veel beter om te focussen op inclusie. Waarbij het draait om de mens met mogelijkheden en niet om de factor ziekte of handicap. Als mensen na hun therapie weer aan de slag kunnen zonder dat ze daarbij moeten vrezen voor ontslag en ze kunnen rekenen op de flexibiliteit van hun baas, worden werknemers loyaler’, zegt Keytsman ten slotte.

Zit je in dezelfde situatie als de vrouw in deze zaak? Contacteer je vakbond of preventieadviseurs-geneesheer. Uiteraard kan Unia je ook helpen.