Zoek Aanbeveling
Analyseer de diversiteit en de socio-economische segregatie in het onderwijs
Unia vraagt om een grondige analyse van diversiteit en socio-economische segregatie in het onderwijs. In de drie gemeenschappen moeten variabelen worden verfijnd en de data, waarover onderzoekers nu beschikken, worden aangevuld om een volledig en objectief beeld van de ontwikkelingen in de scholen te kunnen schetsen.
Maak het hoger onderwijs en het volwassenonderwijs inclusiever
Unia is ook vragende partij om het hoger en volwassenenonderwijs inclusiever te maken. Unia herinnert de Franse gemeenschap er ook aan dat een verbod op het dragen van religieuze symbolen in de schoolreglementen niet in regel is met de antidiscriminatiewetgeving.
Pak pestgedrag aan door een preventief antipestbeleid
Unia pleit voor een preventief en integraal antipestbeleid in alle scholen van het basis en het secundair onderwijs. Er moeten daarom specifieke opleidingen georganiseerd worden voor alle actoren uit de onderwijsgemeenschap, individuele en collectieve vormen van bemiddeling en sancties voor discriminatoir gedrag van zowel medeleerlingen als leerkrachten.
Zorg voor meer transparantie en objectiviteit in de deliberatiebeslissingen
Unia vraagt - aan de kant van de leerkrachten - om het oriënteringsproces te herzien om te komen tot echt positieve keuzeopties voor de leerlingen. Hiervoor moeten nieuwe tools worden ontwikkeld om leerkrachten te helpen bij het delibereren en evalueren van leerlingen. Aan de kant van de leerlingen is Unia vragende partij voor een brede eerste graad die hun studiekeuze kan laten rijpen om beter rekening te houden met hun motivatie en talenten.
Maak het onderwijs inclusiever
Om de verschillende segregatievormen in het onderwijs te bestrijden, raadt Unia aan om de inclusie van leerlingen met een handicap in het gewone onderwijs te bevorderen, om een inclusief onderwijs te ontwikkelen voor kinderen van Roma en woonwagenbewoners en om de opvang en doorverwijzing van jonge nieuwkomers te verbeteren.
Geef diversiteit een centrale plaats in de lerarenopleiding
Unia pleit voor leerkrachten die inclusief onderwijs waar kunnen maken. Dit betekent dat zowel in de basisopleiding als in bijscholingen de omgang met diversiteit een centrale plaats moet krijgen.
De Europese richtlijn goederen en diensten goedkeuren
Unia vraagt de goedkeuring van de Europese richtlijn goederen en diensten die burgers van de lidstaten beter en uitgebreider zou kunnen beschermen tegen discriminatie. Ze vraagt dit al gedurende tien jaar.
De onderwijsdeelname van kinderen van woonwagenbewoners in België
Over de onderwijsdeelname of scholingsgraad van woonwagenbewoners bestaan amper gegevens. De schaarse studies die over dit onderwerp gevoerd zijn in België, stellen vast dat onderwijsdeelname een serieuze uitdaging is. Internationale rapporten spreken voor België over specifieke patronen van segregatie, het gaat dan bijvoorbeeld over een oververtegenwoordiging in het buitengewoon onderwijs.
Unia verduidelijkt het recht op inclusief onderwijs
Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits werkt aan een nieuw ondersteuningsmodel voor inclusie in het gewoon onderwijs. In een nota daarover verduidelijkte de minister het standpunt van de Vlaamse regering over inclusief onderwijs. Dat standpunt staat op gespannen voet met het VN-verdrag voor de rechten van personen met een handicap.
Aanbeveling: inclusie van dove leerlingen in het onderwijs
Vandaag kunnen dove leerlingen naar school gaan in het gewone onderwijs met een tolk of in het buitengewoon onderwijs. De lessen volgen via een tolk is een redelijke aanpassing, maar het is geen inclusie. Unia pleit ervoor om vandaag te beginnen met de volwaardige inclusie van dove personen in het gewone onderwijs.