Antisemitisme blijft pijnlijk aanwezig, vooral op het internet

27 januari 2018
Actiedomein: Media/internet
Discriminatiegrond: Racisme

Vandaag is het 73 jaar geleden dat de overlevenden van het concentratiekamp Auschwitz bevrijd werden. Helaas is antisemitisme nog lang niet verdwenen. In 2016 ontvingen we bij Unia maar liefst 109 meldingen van antisemitische feiten – meer dan dubbel zoveel dan in 2015. Het focuspunt verschoof wel: er is vandaag minder verbale agressie, maar het aantal antisemitische uitlatingen op het internet gaat in stijgende lijn.

Als mensenrechtenorganisatie is Unia sinds 1995 bevoegd om op te treden in situaties die binnen de toepassingssfeer van de Negationismewet vallen. Vandaag lijsten we enkele markante rechtszaken over antisemitische uitlatingen uit het verleden op.

“Dood aan de joden”

Tussen 2001 en 2002 werden op de luchthaven van Zaventem verschillende keren antisemitische opschriften (zoals “vuile jood” en “dood aan de joden”) en hakenkruisen aangebracht met krijt op bagage van reizigers vanuit of naar Tel Aviv. De dader bleek een man te zijn die tewerkgesteld was door een onderaannemer van de luchthaven.

Het Centrum en de CCOJB (coördinatiegemeenschap van de Joodse organisaties van België) stelden zich burgerlijke partij: de dader werd in 2006 veroordeeld door de correctionele rechtbank van Brussel.

“Hamas, Hamas, alle Joden aan het gas”

Tijdens een match tussen België en Israël in 2004 stond een supporter recht en riep hij bedreigingen naar de spelers van de Israëlische ploeg, zoals “dood aan de Joden”, “Heil Hitler” en “Hamas, Hamas, alle Joden aan het gas”. Hij stookte ook andere supporters aan. Enkele Israëlische spelers werden bespuwd, en de match moest onderbroken worden.

Unia, het FJO (Forum voor Joodse Organisaties) en Stad Hasselt stelden zich samen burgerlijke partij in deze zaak. De correctionele rechtbank van Hasselt veroordeelde de man in 2007 tot 100 uren werkstraf of een vervangende gevangenisstraf van zeven maanden voor het aanzetten tot Jodenhaat.

“Adolf, jij was goed bezig maar mocht niet verder doen”

Een man postte in 2012 haatberichten onder een artikel van Joods Actueel, waarin hij opriep tot geweld tegen Joden en Marokkanen. Zo postte hij: "Ik wil ook een cordon, neen ik wil opnieuw gaskamers, zodat dat walgelijke vieze stinkende voorwerp van hierboven ook eens een lekkere douche kan gaan nemen (voor de stinkende joodse huid is er niets beter dan zyklon B)”.

Unia stelde zich burgerlijke partij, en de man werd in 2015 door de correctionele rechtbank van Antwerpen veroordeeld tot vier maanden gevangenisstraf met uitstel en een geldboete. De man werd ook voor 5 jaar ontzet uit bepaalde rechten.

“De gaskamers een detail in de geschiedenis noemen, is dat zo verkeerd?”

In 2014 bracht het CCOJB (een koepelorganisatie van Franstalige joodse verenigingen) een rechtstreekse dagvaarding uit tegen oud-kamerlid Laurent Louis, omwille van de negationistische en antisemitische uitspraken op zijn blog. Zo schreef hij: "Jean-Marie Le Pen heeft gezegd dat de gaskamers slechts een detail waren in de geschiedenis van de Tweede Wereldoorlog en dat kan choqueren, maar als we er even over nadenken, is dat zo verkeerd?" Unia sloot zich aan bij de zaak.

Laurent Louis werd in 2015 in eerste instantie door de correctionele rechtbank van Brussel veroordeeld tot zes maanden gevangenisstraf met vijf jaar uitstel, een boete van 18.000 euro en onverkiesbaarheid gedurende 6 jaar. Het Hof van Beroep stelde in 2017 het uitspreken van deze straf uit voor 5 jaar, zolang het ex-parlementslid aan bepaalde voorwaarden voldoet. Zo moet hij onder meer de komende vijf jaar de concentratiekampen van Auschwitz, Dachau, Maïdanek, Birkenau en Treblinka bezoeken. Van elk bezoek moet hij een verslag schrijven op zijn blog.

In 2018: rechtszaak rond aanslag op Joods museum

Tot slot stelde Unia zich ook burgerlijke partij in een zaak die dit jaar van start gaat: de dodelijke aanslag op het Joods museum op 24 mei 2014. De Brusselse raadkamer besliste deze week dat de drie verdachten voor het Assisenhof zullen moeten terechtstaan.

Melden loont

Kwam je zelf antisemitische of negationistische uitlatingen tegen? Weet dan dat je dit kan melden bij Unia. We helpen je gratis en in alle vertrouwelijkheid.

Vergelijkbare artikels

16 september 2022

Bevestiging in hoger beroep voor eerste Belgische veroordeling van online haatzaaiende memes

Het hof van beroep van Antwerpen bevestigt de veroordeling van een vrouw die racistische en antisemitische video's en memes op sociale media plaatste. De vrouw werd veroordeeld tot een gevangenisstraf van zes maanden met uitstel voor een periode van drie jaar en een geldboete van 320 euro, en een begeleid bezoek een de Kazerne Dossin. Het was de eerste keer in België dat haatzaaiende memes veroordeeld werden. Deze beslissing is dan ook een belangrijk juridisch precedent in de strijd tegen online haatspraak.