Seksuele oriëntatie

Een vrouw krijgt haar ontslag nadat ze gezegd heeft dat ze lesbisch is; een eigenaar wil zijn appartement alleen aan ‘normale gezinnen’ verhuren; twee mannen worden in elkaar geslagen omdat ze hand in hand over de straat liepen, enzovoort.

Bij Unia ontvangen we elk jaar een honderdtal meldingen over discriminatie van holebi’s en homofobe daden. Dat aantal toont wellicht maar een fragment van de realiteit: om allerlei redenen beslissen slachtoffers van discriminatie en homofobie vaak om niet te reageren. Daarom roept Unia iedereen op om dat wél te doen, of het nu gaat om alledaagse of ernstige feiten.

Seksuele oriëntatie
  • Ga naar Waarom reageren? om meer te lezen over het belang van elke melding: melden is op zich al actie ondernemen, voor jezelf én voor anderen.
  • Wil je gewoon weten wat discriminatie is, wat strafbaar is en wat niet? Neem dan een kijkje op Wanneer reageren?.
  • Werd je gepest, gediscrimineerd of gekwetst vanwege je seksuele geaardheid en wil je meer weten over hoe je kan reageren? Ga dan naar Hoe reageren?.

Wat doet Unia nog?

Unia bestrijdt homofobie en discriminatie, afwijzing, uitsluiting, haat en geweld omwille van iemands seksuele oriëntatie op alle maatschappelijke domeinen waarvoor we bevoegd zijn.

We:

• behandelen individuele meldingen;
  • bieden begeleiding en training aan o.a. politie en parket aan;
  • voeren campagne, bijvoorbeeld rond de Internationale Dag tegen Homofobie en Transfobie (elk jaar op 17 mei).
  • overleggen met personen uit het maatschappelijke middenveld;
  • publiceren studies en doen aanbevelingen.

Ben je slachtoffer of getuige van discriminatie vanwege je genderidentiteit of genderexpressie? Dan zal Unia je doorverwijzen naar het Instituut voor de gelijkheid van vrouwen en mannen of naar de Genderkamer van de Vlaamse Ombudsdienst (voor Vlaamse bevoegdheden).

Gediscrimineerd of getuige van discriminatie?

Meld het!

Wil je de activiteiten van Unia volgen? Dat kan op verschillende manieren:

Volg ons op Facebook en Twitter